הורות היא משימה מורכבת, שמושקע בה מאמץ תמידי מצד ההורים הרוצים לפעול באופן הטוב והנכון ביותר עבור ילדם. לעתים הורים חוששים לנסוע לחופשה מאחר שפרידה, אף אם היא קצרה, נתפסת בעיניהם כקשה מדי עבור הילד. הם עלולים לחשוש מהקושי של הילד להתמודד עם ניתוק לא רצוי ופגיעה בשגרה המוכרת לו, ועם הצורך להסתגל להתנהלות שונה מזו שהוא רגיל אליה.
ואמנם כאשר מדובר בילדים רכים מאוד (עד גיל 3 בערך), יכולתם של ההורים להכינם לקראת הנסיעה היא מוגבלת, הואיל והילדים מצויים בשלב התפתחותי מוקדם למדי. אולם כאשר מדובר בילדים בגיל הגן (החל מגיל 4-3), עם העלייה ביכולת התפיסה, השיחה וההבעה של ילדים, עולה גם יכולת ההורים לסייע להם לעבור תקופה זו בצורה ראויה.
בראש ובראשונה חשוב למצוא מטפלים אחראים, שההורים סומכים עליהם ושמוכרים לילד מהשגרה היומיומית. כמו כן חשוב למסור לילד מידע רלוונטי, לענות על שאלותיו ולהיות קשובים לרגשותיו ולחששותיו. במקרים רבים יעיל להשאיר חפץ כלשהו שיקשר בין הילד להוריו, ואפשר להבטיח לילד מתנה שיקבל כשההורים יחזרו. שמירה על קשר טלפוני עם הילד בזמן ההיעדרות עשויה אף היא לסייע לילד לעבור תקופה זו בצורה טובה.
מחקרים הנערכים לאחרונה בארץ ובעולם מבטאים יותר ויותר את הגישה המגדירה 'הורות אפקטיבית' ככזאת המציבה את צרכיו של הילד ורצונותיו לצד צורכיהם של ההורים ורצונותיהם. על פי גישה זו, ובהנחה שנעשית הכנה הולמת, יציאת ההורים לחופשה (המייצגת את הצורך או את הרצון של ההורים) אינה נוגדת בהכרח את רווחתם הנפשית של הילדים ואת טובתם.
עם זאת, תקופה שבה ההורים נעדרים מחיי הילד עשויה לטמון בחובה קושי פוטנציאלי הדורש מהילד גיוס כוחות נפש. אלא שבחוויית הקושי טמונה גם הזדמנות להעצמה: התמודדות מוצלחת עם הקושי הינה משמעותית וחיונית לתהליך צמיחה והתפתחות. היא מסייעת בטיפוח תחושת מסוגלות עצמית ודימוי עצמי חיובי. כמו כן חשיפתו של ילד מגיל צעיר למספר דמויות בוגרות בנוסף להוריו מסייעת לו בהקניית כלים להתמודדות עם מצבים חדשים. זאת ועוד: שהות אינטנסיבית עם מטפלים מבני המשפחה הקרובה עשויה לתרום להידוק הקשרים עמם ולזמן חוויות מגוונות וזיכרונות משותפים.
מאמר זה מופיע גם כדף מלווה בספר הילדים "כשאמא ואבא נוסעים..." מאת אסנת דור.
ואמנם כאשר מדובר בילדים רכים מאוד (עד גיל 3 בערך), יכולתם של ההורים להכינם לקראת הנסיעה היא מוגבלת, הואיל והילדים מצויים בשלב התפתחותי מוקדם למדי. אולם כאשר מדובר בילדים בגיל הגן (החל מגיל 4-3), עם העלייה ביכולת התפיסה, השיחה וההבעה של ילדים, עולה גם יכולת ההורים לסייע להם לעבור תקופה זו בצורה ראויה.
בראש ובראשונה חשוב למצוא מטפלים אחראים, שההורים סומכים עליהם ושמוכרים לילד מהשגרה היומיומית. כמו כן חשוב למסור לילד מידע רלוונטי, לענות על שאלותיו ולהיות קשובים לרגשותיו ולחששותיו. במקרים רבים יעיל להשאיר חפץ כלשהו שיקשר בין הילד להוריו, ואפשר להבטיח לילד מתנה שיקבל כשההורים יחזרו. שמירה על קשר טלפוני עם הילד בזמן ההיעדרות עשויה אף היא לסייע לילד לעבור תקופה זו בצורה טובה.
מחקרים הנערכים לאחרונה בארץ ובעולם מבטאים יותר ויותר את הגישה המגדירה 'הורות אפקטיבית' ככזאת המציבה את צרכיו של הילד ורצונותיו לצד צורכיהם של ההורים ורצונותיהם. על פי גישה זו, ובהנחה שנעשית הכנה הולמת, יציאת ההורים לחופשה (המייצגת את הצורך או את הרצון של ההורים) אינה נוגדת בהכרח את רווחתם הנפשית של הילדים ואת טובתם.
עם זאת, תקופה שבה ההורים נעדרים מחיי הילד עשויה לטמון בחובה קושי פוטנציאלי הדורש מהילד גיוס כוחות נפש. אלא שבחוויית הקושי טמונה גם הזדמנות להעצמה: התמודדות מוצלחת עם הקושי הינה משמעותית וחיונית לתהליך צמיחה והתפתחות. היא מסייעת בטיפוח תחושת מסוגלות עצמית ודימוי עצמי חיובי. כמו כן חשיפתו של ילד מגיל צעיר למספר דמויות בוגרות בנוסף להוריו מסייעת לו בהקניית כלים להתמודדות עם מצבים חדשים. זאת ועוד: שהות אינטנסיבית עם מטפלים מבני המשפחה הקרובה עשויה לתרום להידוק הקשרים עמם ולזמן חוויות מגוונות וזיכרונות משותפים.
מאמר זה מופיע גם כדף מלווה בספר הילדים "כשאמא ואבא נוסעים..." מאת אסנת דור.